28.03.2024, čas: 9:25 Průvodce Českem - InfoČesko.cz | Beskydy.cz | inPhoto počasí
Jeseníky
Hledej >>
Podrobné vyhledávání ve všech kategoriích

Přihlášení
Login
Heslo

Spolupráce

Jeseníky

Náhodný tip

Počasí
Předpověď počasí

www.infojeseniky.cz - Turistika - Králický Sněžník a Šumpersko - Turistické stezky - Velké Losiny - TRASA PRO VOZÍČKÁŘE - VELKÉ LOSINY

TRASA PRO VOZÍČKÁŘE - VELKÉ LOSINY

Místo:Velké Losiny
GPS:50°2'25,410"N, 17°3'2,065"E

Pro detail klikni (ortofotomapa)

Základní mapa

Vozíčkářské okruhy :
1. Špýcharský okruh pro méně náročné
(3 km, v terénu vede částečně po bílé cyklo a silniční cyklo č. 6114)

2. Ludvíkovský okruh pro náročné, případně vozíčkáře s doprovodem
(9,5 km v terénu značen jako cyklo bílá)

Obě trasy začínají u vchodu do lázní a z větší části vedou po stejné trase. Výchozím bodem je rozcestník u lázní, asi 300 m od železniční stanice Velké Losiny a autobusové zastávky hotel Praděd.

Zajímavosti na trase :
1. kamenné sousoší Kalvárie hned u rozcestníku z roku 1725 na paměť morové epidemie.

Trasa je značená značkami pro vozíčkáře od vstupu u lázní po místní komunikaci směrem k hotelu Praděd. Po asi 100 m (za mostem přes Losinku) odbočíte doprava a pokračujete uličkou U Losinky.
2. Záhy se dostanete do areálu ruční papírny, která je jednou z nejvýznamějších technických památek v ČR.

3. Dále stezka pokračuje podél říčky Losinky. Na konci uličky U Losinky přejdete most a pokračujete po asfaltové pěšině k žárovské silnici. Po přejezdu silnice a parkoviště se nacházíte u velkolosinského zámku.

Dál je možno pokračovat od vchodu do zámku parkem směrem doprava k bývalému skleníku a dále kolem prastarého pivovaru k areálu někdejšího zámeckého dvora, k rozcestníku U Špýcharu (pozor, tato část není označená značkami). Můžete se vrátit zpět na parkoviště a k rozcestníku U Špýcharu dojedete označenou trasou, která vede asi 200 m po žárovské silnici.

U rozcestníku se trasy rozdělují. Náročný Ludvíkovský okruh pokračuje směrem na Ludvíkov a méně náročný, Špýcharský okruh vede po silnici na Žárovou až ke křižovatce Račinka.

LUDVÍKOVSKÝ OKRUH pokračuje po místní komunikaci do osady Ludvíkov, která byla založena kolem r. 1770 posledním žerotínským majitelem losinského zámku Ludvíkem Antonem. Občerstvení zde nabízí penzion Vaněk. Čeká vás nejtěžší úsek L. okruhu - stoupání udržovanou lesní cestou k úbočí Kozí skalky, s přibližným převýšením 200m. U rozcestníku K Rejcharticím máte nejhorší stoupání za sebou. Při odpočinku se můžete porozhlédnout po Františku Kubinovi.

4. Dál cesta pokračuje po mírně členitém terénu k rozcestí Nad Ludvíkovem a pozvolným klesáním po svazích Lázeňského vrchu se blížíte k hotelu Diana, odkud je pěkná vyhlídka na jižní část Velkých Losin a zámek. Po přístupové silnici opatrně sjedete k rozcestí Račinka (pozor - převýšení asi 150m), kde se Ludvíkovský okruh a Špýcharský okruh opět spojují.
Zastavte se u dřevěného kříže, který podle tradice stojí na místě, kde se loučili příbuzní s odsouzenými za čarodějnictví.

5. Pak přejdete žároskou silnici a přírodním parkem sjedete k lázeňskému areálu. Vlevo se za hustým porostem běžných i vzácných dřevin vypíná na kopci pavilon Šárka, postavený v roce 1912 dle návrhů A. Castellitze.

6. Trasa končí na čestném dvoře v centru areálu lázní.

Trasu navrhl : Dr. Jiří Zehnula, text vypracovali : Mgr. D. Polách, Marie Kouřilová.